De volgorde van de schilderijen is zo veel mogelijk chronologisch. Dit in tegenstelling tot het boek waarbij de werken logischerwijs genoemd worden wanneer dit voor het verhaal relevant is.
Olieverf op paneel, h 114cm x b 164cm
Dit schilderij werd genoemd in de catalogus van de veiling van de collectie van Jan Six II op 6 april 1702 als zijnde onderdeel uitmakend van de Collectie Six.
Olieverf op paneel, h 45,5 cm × b 35 cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1908 eigendom van de familie Six.
Olieverf op paneel, h 79cm × b 102cm
Dit schilderij heeft geen onderdeel uitgemaakt van de Collectie Six.
Olieverf op paneel, h 60,9cm × b47,9cm
Jan Six I kocht dit schilderij (aka Simeon in de Tempel) in 1652 van Rembrandt om hem financieel te ondersteunen.
Olieverf op doek, h 216,5cm x b 169,5 cm
Op dit schilderij staat de schoonvader van Jan Six I centraal. Het schilderij zelf heeft nooit onderdeel uitgemaakt van de Collectie Six.
Olieverf op paneel, h 99,5cm x b 78,8cm
Schilderij dat Rembrandt maakte van zijn vrouw Saskia van Uylenburgh. Dit schilderij maakte van 1652 tot 1734 onderdeel uit van de Collectie Six.
Olieverf
Dit schilderij werd door Pickenoy geschilderd als dank voor de succesvolle genezing van zijn dochter door Nicolaes Tulp.
Olieverf op papier op karton, h 51 cm × b 39 cm
Dit schilderij is in 1833 gekocht door en bleef tot 1920 eigendom van de familie Six.
Doek op paneel, 62,7cm x 81,1cm
Ook dit schilderij (aka De prediking van St. Jan) kocht Jan Six I van Rembrandt in 1652. Het maakte tot 1803 onderdeel uit van de Collectie Six.
Olieverf op doel, h 201cm x b 135cm
Samen met het schilderij van Oopjen Coppit (echtgenote van Maerten Soolmans) werd dit schilderij ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1877 eigendom van de familie Six.
Olieverf op doel, h 201cm x b 135cm
Samen met het schilderij van Maerten Soolmans (echtgenoote van Oopjen Coppit) werd dit schilderij ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1877 eigendom van de familie Six.
Olieverf, h 99,5cm x 81,5cm
Schilderij dat Rembrandt maakte van Anna Wijmer, de moeder van Jan Six I.
Olievef op paneel, h 74,5cm x b 60,8cm
Dit portret is vermoedelijk van Dr. Nicolaes Tulp.
Ets en droge naald, h 12,9cm x b 22,4cm
Ten onrechte wordt verondersteld dat deze tekening een bruggetje op het landgoed van Jan Six I te Hillegom voorstelt. Het is echter een bruggetje over de Amstel met Ouderkerk aan de horizon.
Olieverf op paneel, h 19 cm × b 15 cm
Dit schilderij in 1833 gekocht en bleef tot 1920 eigendom van de familie Six.
Pentekening op papier, h 22cm x b 17,5cm
Voorstudie van de latere ets waarbij een hazewindhond tegen Jan Six I aanspringt. Jan Six staat hier nog afgebeeld als een jager.
Ets, droge naald en burijn, h 24,4cm x b 19,1cm
Uiteindelijke ets die Rembrandt van Jan Six maakte, waarbij Jan Six I staat uitgebeeld, lezend voor het raam van de voorkamer van de Blauwe Arent aan de Kloveniersburgwal.
Ets
Medea is een treurspel dat geschreven is door Jan Six I. In de eerste druk uit 1647 is herin een titelprent van de hand van Rembrandt opgenomen waarop het huwelijk van Jason en Creüsa wordt afgebeeld.
Olieverf op paneel, h 44cm × b 35,5cm
In het bezit van de familie Six tot het in 1908 werd verkocht. Het schilderij dankt haar naam aan de schaatsen die op de vloer liggen.
Pentekening, pagina 40
Op verzoek van Jan Six maakte Rembrandt twee tekeningen in zijn "vriendenboekje" met de naam Pandora. Op deze eerste afbeelding is Homerus afgebeeld. Mogelijk dat Rembrandt op het idee werd gebracht door Jan Six I, die tijdens zijn Italiaanse reis in het Vaticaan Rafaëls fresco waar ook Homerus staat uitgebeeld.
Gewassen pentekening, pagina 41
Tweede tekening van Rembrandt in het boek "Pandora". Of op deze afbeelding ook daadwerkelijk Anna Wijmer staat afgebeeld is niet met zekerheid vast te stellen, maar aannemelijk is het wel zo stelt George J. Muller in zijn boek Het album Pandora van Jan Six (1618-1700) uit 1684.
Olieverf op paneel, h 54,5cm × b 48cm
Een van de "twee Italiaanse taferelen van Jan Asselijn" die de familie in 1908 verkocht.
Olieverf op paneel, h 42cm × b 45cm
Een van de "twee Italiaanse taferelen van Jan Asselijn" die de familie in 1908 verkocht.
Olieverf op doek, h 310cm x b 274cm
Olieverf op doek, h 63,5cm x b 80cm
In zijn boek noemt Geert Mak dit schilderij "De bruiloft van Jan Steen".
Olieverf op linnen, h 112cm x b 102cm
Over de datering van dit schilderij bestaat onduidelijkheid, maar vermoedelijk is het in 1654 vervaardigd. Een uitsnede van dit schilderij vormt de omslag van het boek van Geert Mak.
Olieverf op doek, h 142cm x b 142cm
Dit schilderij heeft geen onderdeel uitgemaakt van de Collectie Six.
Olieverf op paneel
De familie Six bezat verschillende werken van Saenredam, waarvan deze nog steeds in het bezit is van de familie.
Olieverf op doek, h 38,3cm × b 27,9cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1928 eigendom van de familie Six. In het boek van Geert Mak wordt dit schilderij "De brief" genoemd.
ets en droge naald, h 15,9cm × b 13,1cm
Rembrandts meest exotische inspiratiebron was de Indiase Mogol-miniatuurkunst. Hij bezat zelf enkele 17de-eeuwse voorbeelden, die hij kopieerde. Ook gebruikte hij elementen uit de miniaturen in zijn eigen werk: de oosterse uitdossingen gaven zijn bijbelscènes een authentiek tintje. Dit is de enige ets waarin Rembrandt letterlijk de compositie én enkele motieven overnam uit een Mogol-miniatuur.
Olieverf op doek, h 133,7cm x b 103,8cm
Dit schilderij heeft geen deel uitgemaakt van de Collectie Six.
Olieverf op doek, h 45,5cm x b 41cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1908 eigendom van de familie Six.
Olieverf op doek, h 54,3cm x b 44cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1921 eigendom van de familie Six.
Olieverf op paneel, h 26cm × b 20cm
Een van de "twee portretten van Anthony van Dyck" die de familie in 1908 verkocht.
Olieverf op paneel, h 25,5cm × b 20cm
Een van de "twee portretten van Anthony van Dyck" die de familie in 1908 verkocht.
Olieverf op paneel, h 21cm x b 15cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1928 eigendom van de familie Six.
Metaalstift op perkament, h 27,5cm x b 22,5cm
Margaretha de Vlaming was de vrouw van Nicolaes Tulp. Thopas maakte een tegelijkertijd ook een tekening van Nicolaes Tulp.
Olieverf op doek, h 36,5 cm × b 39,5 cm
Dit schilderij werd ingebracht door Lucretia Johanna van Winter en bleef tot 1928 eigendom van de familie Six.
Olieverf op doek, h 67,5 cm × b 85 cm
Dit schilderij bleef tot 1908 in het bezit van de familie Six.
Olieverf op doek, h 112cm × b 140cm
In het bezit van de familie Six tot het in 1908 werd verkocht.
Olieverf op doek, h 200cm x b 177,5cm
In zijn boek noemt Geert Mak dit schilderij "Christus en Maria Magdalena van Peter Paul Rubens". Het schilderij bleef tot 1908 in het bezit van de familie Six.
Olieverf op doek, h 31 cm × b 38 cm
Een van de "twee zeegezichten van Luolf Bakhuizen" die de familie Six in 1908 verkocht.
Olieverf op doek, h 31,5cm × b 39cm
Een van de "twee zeegezichten van Luolf Bakhuizen" die de familie Six in 1908 verkocht.
Olieverf op doek, h 65,5cm x b 55 cm
Lucretia Johanna van Winter was in het bezit van een uitgebreide collectie kunst die ze erfde van haar vader Pieter de Winter die ze zelf nog verder uitbreidde.
Dubois-Drahonet schilder maakte rond 1825 ook een schilderij van Hendrik Six, de man van Lucretia. Hendrik was de broer van Jan Six V die kinderloos bleef. Hierdoor kreeg Hendrik bij het overlijden van zijn broer Jan de complete Collectie Six en door te trouwen met Johanna kreeg hij ook de collectie van de familie Winter in handen.
Geert Mak - De levens van Jan Six
Een familiegeschiedenis is het verhaal van Jan Six, zijn familie en zijn vele levens. Zijn portret geldt als het mooiste dat zijn vriend Rembrandt ooit maakte, het hangt - uniek - nog steeds in het familiehuis aan de Amstel. Jan kende iedereen in het 17e-eeuwse Amsterdam, van Vondel tot Spinoza. Maar wat ging er werkelijk om in het hoofd van deze 17e-eeuwse patriciër en kunstverzamelaar? Zijn kladboek is bewaard gebleven in het rijke familiearchief: het bevat duizenden aantekeningen, variërend van recepten, anekdotes en godsdienstige beschouwingen tot zeldzaam schunnige grappen. Na hem kwamen nieuwe mannen: binnen de familie Six heet de oudste zoon van de oudste zoon meestal weer Jan Six, tot de dag van vandaag. Ze werden burgemeester en wetenschapper, ze verwierven grote rijkdom en strompelden soms ook weer gebocheld, arm en eenzaam door het leven. Het is allemaal verstopt in datzelfde familiehuis: in eindeloze correspondenties, over kleine en grote zaken - zelfs met George Washington -, in dagboeken en notities en in alles wat de Sixen verder bewaarden, tot hun balboekjes toe. In "De levens van Jan Six" volgt Geert Mak een Amsterdamse elitefamilie door vier eeuwen heen.De Jannen
Jan Six I (1618-1700)
Jan Six II (1668-1750)
Jan Six III (1730-1779)
Jan Six IV (1756-1827)
Jan Six V (1788–1863)
Jhr. Jan Pieter Six VI (1824-1899)
Prof. jhr. dr. Jan Six VII (1857-1927)
Jhr. Jan Six VIII (1891-1961)
Jhr. Jan Six IX (1919-1999)
Jhr. dr. Jan Six X (1947)
Jhr. drs. Jan Six XI (1978)
Jhr. Jan Karel Six XII (2013)