keyboard_arrow_up

De kunst om van geluiden muziek te maken

In de tijd dat het digitaal opnemen en bewerken van geluid nog in de kinderschoenen staat, ontgint The Art of Noise dit terrein met haar experimentele muziek.
 2 april 2014 4 min. leestijd
Dit verhaal begint in Sydney, Australië. Daar besloten de twee schoolvrienden Kim Ryrie en Peter Vogel in 1975 om "de beste synthesizer ter wereld" te bouwen. Tijdens het ontwikkelproces kwam Vogel op het idee om de geluiden niet
elektronisch na te bootsen
,
Een beroemd voorbeeld van eerste elektronische synthesizers is de Minimoog.
Afbeelding van de Minimoog synthesizer (foto: Wikipedia)
maar een geluidfragment
digitaal op te nemen
Dit proces heet Analog-to-Digital converting (ADC), waarbij een signaal dat met een microfoon wordt opgenomen, wordt omgezet in een digitaal signaal.
en dan op verschillende toonhoogtes en snelheden af te spelen. Door de kleine omvang van geheugenchips, kon er in het begin maar maximaal één seconde geluid opgenomen. Deze korte stukjes muziek noemden ze "Samples". Een begrip in de muziekindustrie was daarmee geboren. Het uiteindelijke instrument werd de
Fairlight CMI
.
De naam van de Fairlight is afkomstig van de gelijknamige vleugelboten die in de haven Sydney voeren. CMI staat voor Computer Musical Instrument
Fairlight vleugboot in de haven van Sydney (foto: Wikipedia)
Aangezien de Fairlight volledig met de hand werd geassembleerd, waren de productiekosten hoog, met een prijskaartje vanaf
$ 25.000
Omgerekend is dit nu ruim € 150.000.
tot gevolg. Dit weerhield grote artiesen zoals Peter Gabriel, Alan Parsons, Stevie Wonder en Jan Hammer er niet van om een Fairlight aan te schaffen.
Ook de Geoffrey Downes, toetsenist van The Buggles beschikte over een Fairlight. Naast Downes zat Trever Horn (zang en bas) in deze Britse New Wave band die bekendheid kreeg met de hit
Video killed the radio star
. Aangezien Downes niet goed met de Fairlight overweg kon, werd hij geholpen door zijn roadie
J.J. Jeczalik
Volgens de biografie op theartofnoiseonline.com studeerde de in 1955 geboren Jonathan Edward Stephen Jeczalik Geografie aan de Durham Universiteit en behaalde zijn master aan de Universiteit van Birmingham voordat hij in de muziek actief werd.
met het opnemen en bewerken van
de samples
.
De Fairlight CMI IIx uit 1982, waarbij de x staat voor een uitbreiding waarmee de Fairlight met MIDI wordt uitgerust. (foto: Peter Wielk)

The Fairlight CMI II

In 1981 en 1982 gebeurt er heel veel en het is moeilijk te achterhalen in welke volgorde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Maar ergens in 1981 is Horn gevraagd om de productie van het album
The lexicon of love
van ABC op zich te nemen. De opnames vonden plaats in de SARM Studio's in het oosten van Londen waar Gary Langan als geluidtechnicus werkte. Horn vroeg Anne Dudley als toetsenist en om de arrangementen voor een dertigtal strijkers te maken. Dit laatste vanwege haar opleiding in de klassieke muziek.
Omdat de Fairlight van Downes niet meer beschikbaar was, kocht Horn er zelf een. Dit was waarschijnlijk een Fairlight CMI van de tweede generatie. In
een interview
Lees het interview op Sound on Sound.
zegt Horn over de aankoop:
"Mijn vrouw flipte behoorlijk, aangezien [de Fairlight] 18.000 pond kostte en dat was destijds een fortuin!"
Toen de Fairlight arriveerde realiseerde Horn zich dat het werken met zo'n apparaat een "full-time job" was en daarom vroeg hij Jeczalik om deze taak op zich te nemen:
"Hij verveelde zich en zocht werk, dus deed ik hem een aanbod en gaf hem de Fairlight, waarmee hij dag en nacht aan de slag ging."
Naast The lexicon of love werken werkten Lagnan en Jeczalik ook samen met Horn ook aan
Owner of a lonely heart
Het nummer Owner of a lonely heart staat op het album 90125 van Yes. Luister dit album op Spotify.
en het album
Duck Rock
van Malcolm McLaren.

Albums

Trevor Horne

De carrière van Trevor Horn (1949) neemt een vlucht met het succes van The Buggles. De groep werd in 1979 bekend met de hit Video Killed the Radio Star, die in 1981 als allereerste videoclip werd vertoond op muziekzender MTV.
Horn voegde zich in 1980 korte tijd bij de rockgroep Yes en richtte in 1983 The Art of Noise op. Zijn meest recente band is The Producers uit 2006.
Sinds 1981 is Horn als producent actief. Hij produceerde het succesvolle album The Lexicon of Love van de band ABC, dat in 1982 verscheen. Grotere commerciële successen dienden zich aan in 1984. Voor de band Frankie Goes to Hollywood produceerde Horn grote hits als Relax en Two Tribes. Ook de single Do They Know It's Christmas van Band Aid is door Horn geproduceerd. Een keur aan artiesten heeft sindsdien gebruikgemaakt van Horn als producent: Cher, Grace Jones, Seal, Propaganda, Tina Turner, Lisa Stansfield, Tom Jones, Paul McCartney, Pet Shop Boys, Simple Minds en Mike Oldfield.
In november 2004 heeft in de Wembley Arena het concert Produced by Trevor Horne plaats ten behoeve van het Prince's Trust, waarbij het werk van Trevor Horn als muziekproducent centraal staat. Verschillende artiesten met wie Horn samenwerkte, treden op met nummers die Horn produceerde. Zijn meest recente werk als producent zijn o.a. het album Fundamental van de Pet Shop Boys.
Horn is ook als songwriter actief. Hij droeg onder meer bij aan het nummer Baby Blue van Dusty Springfield uit 1979, Owner of a Lonely Heart van Yes uit 1983, Buffalo Gals van Malcolm McLaren en Slave to the Rhythm van Grace Jones uit 1985. Horn bezit een groot aandeel in het platenlabel Zang Tuum Tumb (ZTT) Records.
Dit artikel verscheen 10 jaar geleden voor het eerst. De laatste
aanpassingen
Bij aanpassingen moet gedacht worden aan het herstellen van taalfouten, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden en verbroken hyperlinks.
werden 9 maanden geleden doorgevoerd. Mocht je onverhoopt een onvolkomenheid zien, neem dan contact met ons op door middel van onderstaande knop.
Mail de redactie