Prehistorie
In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg, en 50% van General Motors. In januari 2000 neemt General Motors alle overige aandelen over en is Saab (Saab Automobile A.B.) een honderd procentsdochter geworden.De weg naar het einde
-
november 2009
Spyker doet eerste bod op Saab -
25 januari 2010
GM geeft niets zeggende persconferentie -
16 januari 2010
Victor Muller geeft een presentatie in Detroit, maar gaat niet specifiek op de overname van Saab in. -
26 januari 2010
Spyker neemt Saab over.
CEO Jan Ake Johnsson en Victor Muller geven interviews in Stockholm
-
27 januari 2010
Victor Muller geeft tekst en uitleg op het Radio 1 journaal
Victor Muller wordt in Trollhättan ontvangen -
1 februari 2010
Persbericht: Spyker geeft uitleg over de overname
-
28 januari 2010
Victor Muller geeft intervieuw bij Paul & Witteman -
8 februari 2010
Heerema geeft lening van USD 25 miljoen
-
23 februari 2010
Deal tussen GM en Spyker over de overname is rond -
23 maart 2010
Productie in Trollhättan hervat -
18 juni 2010
Jason Castriota aangetrokken als Design Director -
27 augustus 2010
Spyker Cars maakt verlies bekend van 139 miljoen in eerste helft 2010 -
29 september 2010
Saab gaat BMW motoren verwerken in haar nieuwe auto's -
18 oktober 2010
Presentatie Saab 9-4X. Deze auto is een "versSAABte" Cadillac SRX en bedoelt om een SUV te kunnen aanbieden in de Amerikaanse markt.Saab 9-4X (foto: Saab) -
19 januari 2011
Presentatie Saab 9-5 Estate -
23 februari 2011
Presentatie Saab 9-3 Griffin. Dit is een update van de bestaand 9-3 met een nieuwe bumper, koplampen en mistlampen.Saab 9-3 Griffin (foto: Saab) -
1 maart 2011
Presentatie Saab PhoeniXSaab PhoeniX Concept (foto: Saab) -
25 maart 2011
CEO Jan Ake Johnsson vertrekt -
31 maart 2011
Presentatie Jaarrekening 2010 -
5 april 2011
Productie Trollhättan gestaakt -
29 april 2011
Presentatie Cijfers Q1 2011 -
2 mei 2011
Saab leent € 30 miljoen extra van investeringsfonds Gemini -
2 mei 2011
Saab maakt samenwerking met Chinese Hawtai Motor Group bekend -
12 mei 2011
Samenwerking met Hawtai Motor Group van de baan -
16 mei 2011
Chinese Pang Da Automobile Co., Ltd. wil aandelen en auto's kopen -
27 mei 2011
Productie Trollhättan hervat -
9 juni 2011
Productie Trollhättan gestaakt -
15 juni 2011
Spyker Cars N.V. verandert haar naam in Swedish Automobile N.V. (SWAN) -
23 juni 2011
Saab is niet in staat de salarissen van juni op tijd te betalen -
27 juni 2011
Chinese Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co., Ltd. wil aandelen en auto's kopen -
28 juni 2011
Saab verkoopt 50,1% van de aandelen van Saab Property AB, de eigenaar van Saabs vastgoed, aan Zweedse Hemfosa Fastigheter voor € 28 miljoen en huurt het weer terug. Dit wordt wel in mindering gebracht op de krediet maximum van € 400 miljoen bij de EIB. -
29 juni 2011
Saab leent € 25 miljoen extra van investeringsfonds Gemini.
Saab betaalt de salarissen van juni -
4 juli 2011
Chinese Zhejiang Youngman Passenger Car Group Co., Ltd. neemt samen met Saab deel in een 50/50 joint venture voor de ontwikkeling van nieuwe modellen -
3 augustus 2011
Swedish Automobie N.V. geeft 5 miljoen nieuwe aandelen uit. Deze worden gekocht door het GEM Global Yield Fund Limited binnen de kaders van de kredietfaciliteit van € 150 miljoen die bij de overname van GM is overeengekomen. -
15 augustus 2011
Swedish Automobie N.V. geeft 4 miljoen nieuwe aandelen uit. Deze worden gekocht door het GEM Global Yield Fund Limited binnen de kaders van de kredietfaciliteit van € 150 miljoen die bij de overname van GM is overeengekomen. -
23 augustus 2011
Saab maakt bekend dat het risico bestaat dat de salarissen van augustus niet op tijd betaald zullen worden omdat gelden die investeerders hebben toegezegd niet op tijd binnen zijn. -
31 augustus 2011
De halfjaarcijfers van Swedisch Automobile B.V. komen uit op een verlies van € 224.195.000 bij een netto omzet van € 358.995.000. -
7 september 2011
Saab vraagt Zweedse rechter om toestemming voor een vrijwillige reorganisatie, waarbij betalingen worden opgeschort en een externe bewindvoerder wordt aangesteld. Tijdens een persconferentie licht Victor Muller de reorganisatie toe. -
8 september 2011
Rechter wijst verzoek voor vrijwillige reorganisatie af. Victor Muller geeft zijn reactie bij het NOS Journaal. -
12 september 2011
Saab gaat tegen afwijzen vrijwillige reorganisatie in beroep. -
21 september 2011
Rechter keurt aanvraag voor "vrijwillige reorganisatie" in hoger beroep goed voor een periode van 3 maanden. Hiermee komen de faillissementsaanvragen van de bonden en enkele leveranciers te vervallen. -
20 oktober 2011
- Pang Da en Youngman hebben getracht Saab via de curator volledig in handen te krijgen, waarop Victor Muller besloten heeft de samenwerking met de Chinezen op dit punt te beëindigen en Pang Da en Youngman gevraagd zich te houden aan de eerder gemaakte afspraken.
- Swedish Automobile NV bereikt een overeenkomst met North Street Capital voor de verkoop van 2.386.635 aandelen voor $ 4,19 per stuk ($ 10.000.000 / € 7.259.000) en een overbruggingskrediet van $ 60.000.000 (€ 43.554.000).
- De "curator" die de "vrijwillige reorganisatie" leidt bij Saab heeft de rechtbank gevraagd de "vrijwillige reorganisatie" te stoppen aangezien hij met het beëindigen van de samenwerking met Pang Da en Youngman geen toekomst voor Saab meer ziet.
- Saab gaat tegen het besluit van de "curator" in beroep
-
23 oktober 2011
Saab zegt de overeenkomst van juli 2011 tussen Swedish Automobile N.V., Pang Da en Youngman op aangezien Pang Da en Youngman zich niet aan de destijds gemaakte afspraken houdt. -
28 oktober 2011
Swedish Automobile N.V. verkoopt al haar aandelen in Saab AB en Saab Great Brittain aan het GEM Global Yield Fund Ltd voor € 100 miljoen, die vervolgens na goedkeuring van de Chinese overheid de aandelen door verkoopt aan Youngman en Pang Da. Deze overeenkomst moet nog wel goedgekeurd worden door de curator en de leveranciers. De overeenkomst met Nord Street Capital komt hiermee te vervallen. -
31 oktober 2011
De crediteuren van Saab gaan unaniem akkoord met voortzetting van de reorganisatie en daarmee de overname van Saab door Pang Da en Youngman. GM, voormalig eigenaar van Saab, wil echter (nog) niet met de overname instemmen. -
7 december 2011
De "curator" van de "vrijwillige reorganisatie" heeft een verzoek aan de rechtbank van Vänersborg gedaan om de "vrijwillige reorganisatie" te beëindigen. Volgens Mr. Guy Lofalk zijn er onvoldoende middelen en vooruitzichten om de reorganisatie voort te zetten. Daarbij komt dat Saab volgens Lofalk een nieuwe schuld is aangegaan van 3,3 miljoen euro en het is binnen een "vrijwillige reorganisatie" niet toegestaan om nieuwe schulden aan te gaan waarvoor de financiële dekking ontbreekt. Naar aanleiding van het verzoek van Lofalk zal op maandag 19 december een hoorzitting plaats vinden bij de rechtbank waarin Saab haar toekomstplannen met Pang Da en Youngman zal toelichten. -
19 december 2011
Saab vraagt faillissement aan en deze wordt door de rechtbank toegewezen. -
24 mei 2012
National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) maakt bekend dat het een bod heeft uitgebracht op boedel van het failliete deel van Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB en Saab Automobile Tools AB. Saab Automobile Parts AB is geen onderdeel van de deal.
NEVS wil elektrische auto's onder de Saab naam gaan bouwen. NEVS is een dochter van het in Hong Kong gevestigde National Modern Energy Holdings, een energiebedrijf dat voornamelijk in China actief is. -
3 september 2012
National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) maakt bekend dat de overname van de boedel rond is. -
18 september 2013
De eerste pre-productie Saab 93 loopt van de band in Trollhättan. -
2 december 2013
De productie van de Saab 93 Aero Sedan wordt hervat. In eerste instantie is de productie voornamelijk bedoeld voor de Chinese en Zweedse markt. -
19 mei 2014
NEVS maakt bekend dat als gevolg van acute liquiditeitsproblemen de productie (van 6 auto's per dag) wordt stil gelegd. De komende tijd wordt er gezocht naar partners uit de automotive industrie die willen financieren en participeren in de verdere ontwikkeling van het Phoenix platform. -
20 augustus 2014
Nevs presenteert de NEVS EV1, een prototype gebaseerd op de Saab 93, maar dan volledig aangedreven door een elektromotor. -
28 augustus 2014
Nevs vraagt de Zweedse rechter om toestemming voor een vrijwillige reorganisatie, waarbij betalingen worden opgeschort en een externe bewindvoerder wordt aangesteld. Dit verzoek wordt nog dezelfde dag door de rechter afgewezen, waartegen Nevs direct in beroep gaat. -
29 augustus 2014
De rechtbank van Vänersborg keurt de (hernieuwde) aanvraag voor "vrijwillige reorganisatie" goed en stelt Mr. Lars Eric Gustafsson, advocaat bij het advocatenkantoor Hamilton in Stockholm, aan als bewindvoerder gedurende de reorganisatie.
Eerder op die dag maakt de Zweedse radio bekend dat Saab AB het aan Nevs gegeven recht heeft ingetrokken om de merknaam Saab te gebruiken en daarmee komt er een eind aan het automerk Saab...
Het enige wat nog over is van het oude Saab is SaabParts.com. Dit is de website van Orio AB. Dit bedrijf is ontstaan in november 2013 toen Saab Automobile Parts van naam veranderde. Vanaf dat moment worden niet alleen onderdelen van Saabs verkocht, maar levert Orio ook auto-onderdelen voor andere automerken.