keyboard_arrow_up

Volvo V60 D4 Momentum

De mensen van Volvo hebben de V60 ontwikkeld voor mensen die een veelzijdige Estate willen, maar met de geavanceerde handling van een moderne sportieve auto. Dit gekoppeld aan een traditioneel Scandinavisch ontwerp levert een auto op die ontworpen is rondom en voor bestuurders.
 13 mei 2015 5 min. leestijd

Safety first

De mensen van Volvo hebben zicht tot doel gesteld dat er in 2020 niemand in een nieuwe Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt. Aan deze doelstelling wordt nu al vorm gegeven door het o.a. inbouwen van een Blind Spot Information System (BLIS), Driver Alert, Lane Departure systeem, Pedestrian & Cyclist Detection, Adaptief Cruise Control en Collision warning systeem.

Blind Spot Information System (BLIS)

Het Blind Spot Information System, ook wel kortweg BLIS genoemd, geeft een visueel signaal wanneer er zich een ander voertuig in zijn dode hoek bevindt. Het systeem werkt met twee radarsensoren die achter het achterspatbord gemonteerd zijn. De radars bestrijken een groot gebied achter de auto en werken onder verschillende weers- en lichtomstandigheden. Wanneer een voertuig de dode hoek binnenkomt, wordt u hierop geattendeerd met een waarschuwingslampje in de linker en rechter voorportierstijl. De bestuurder ziet dit lampje wanneer hij in de zijspiegel kijkt en weet zo dat er zich een voertuig naast hem bevindt, ondanks dat hij die niet kan zien in de zijspiegel. Radar BLIS wordt geactiveerd vanaf een snelheid van 10 km/h en reageert op nagenoeg elk type voertuig, met inbegrip van motorfietsen.
Blind Spot Information System
Cross Traffic Alert gebruikt de radarsensoren om de bestuurder te attenderen op kruisend verkeer wanneer men een parkeerplaats achteruit verlaat. Dit is met name handig op drukke plaatsen met weinig ruimte waar het zicht naar de zijkanten beperkt is.
Cross Traffic Alert

Driver Alert en Lane Departure Warning

Driver Alert Control (DAC) registreert de bewegingen van de auto en beoordeelt of de auto op ongecontroleerde dan wel gecontroleerde wijze wordt bestuurd. Het systeem omvat een camera, een aantal sensoren en een regeleenheid. De camera meet voortdurend de afstand tussen de auto en de wegmarkeringen. De sensoren registreren de bewegingen van de auto. De regeleenheid slaat de informatie op en calculeert of de bestuurder de kans loopt de controle over de auto te verliezen. Indien de kans hierop groot wordt geacht, wordt de bestuurder via een geluidssignaal gewaarschuwd. Bovendien verschijnt in het instrumentendisplay van de auto een tekstboodschap die vergezeld gaat van een pictogram van een kop koffie, ten teken dat de bestuurder geadviseerd wordt een pauze in te lassen.

Lane Departure Waring

Nauw verwant met Driver Alert Control is het Lane Departure Warning (LDW), dat helpt eenzijdige ongelukken te voorkomen waarbij het voertuig van de weg raakt, maar kan ook frontale aanrijdingen als gevolg van kortstondige afleiding voorkomen. Het LDW waarschuwt de bestuurder via een geluidssignaal zodra de auto zonder aanwijsbare reden, zoals het inschakelen van de richtingaanwijzer, een wegmarkering overschrijdt. Het systeem maakt ook gebruik van een camera om de positie van de auto tussen de wegmarkeringen te registreren. Het LDW wordt geactiveerd bij een rijsnelheid van 65 km/uur en blijft actief zolang de snelheid boven de 60 km/uur ligt. Met deze minimumsnelheid worden problemen met wegen buiten de bebouwde kom voorkomen aangezien die vaak geen belijning in het midden van de weg hebben, maar een onderbroken witte belijning aan de rand van de weg. Het is dan wel zaak om je goed aan de snelheid te houden.

Pedestrian & Cyclist Detection

Pedestrian & Cyclist Detection werkt met een radar en een camera die beide de omgeving vóór de auto in de gaten houden. De radar legt de positie van een object vast en de camera bepaalt wat het object is. Daarbij berekent een centrale controle-eenheid continu wat de bewegingen van bijvoorbeeld fietsers of voetgangers zijn.
Pedestrian & Cyclist Detection
Mocht een fietser, of een andere auto, opeens voor de auto bewegen, dan kan de computer vrijwel meteen het gevaar herkennen en volledig zelfstandig ingrijpen door te remmen.
Pedestrian & Cyclist Detection in actie

Adaptief Cruise Control (ACC)

De ACC helpt u een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers te bewaren. De ACC werkt bij snelheden tussen 30 en 200 km/h voor handgeschakelde auto's. Wanneer de radarsensor een tragere voorligger waarneemt, wordt de snelheid automatisch daaraan aangepast. En als de weg vrij is, rijdt de auto verder op de gekozen snelheid. Als ACC is uitgeschakeld en de afstand tot een voorligger te klein wordt, activeert de Distance Alert-functie een waarschuwingslampje onder aan de voorruit om de bestuurder hierop te attenderen.

Ontworpen rondom de bestuurder

Adaptief digitaal display

Het Adaptive Digital Display biedt drie mogelijkheden om de klokken achter het stuur weer te geven: Elegance, Eco en Performance. Zo kan de informatie aangepast worden afhankelijk van de stemming en rijstijl. Elegance met standaardmodus en geeft de actuele en gemiddelde snelheid, het actuele en gemiddelde brandstofverbruik, de resterende actieradius tot de tank leeg is en de buitentemperatuur. Ook worden de motortemperatuur en het motortoerental weergegeven en blijft u op de hoogte van de status van uw Adaptive Cruise Control. Een andere functie, Road Sign Information, geeft een klein pictogram weer voor de actuele maximumsnelheid en de inhaalverboden. De aanwijzingen van de GPS verschijnen op slimme wijze in het midden van het scherm, zodat u uw ogen niet tussen twee schermen hoeft te bewegen. De Eco-modus heeft een groen kleurthema en is volledig gericht op het nastreven van een zuinige rijstijl. Natuurlijk kunt u dan nog steeds gebruik maken van de GPS-aanwijzingen en de Road Sign Information. De Performance-modus wordt opvallend rood weergegeven en bestaat uit een grote toerenteller met daarin een digitale snelheidsmeter. Aan de rechterzijde geeft een vermogensmeter het beschikbare motorvermogen aan, wat handig is bij het inhalen. Ook kunt u voor de standaard Analogue Instrument Cluster kiezen met één grote meter en twee aanvullende instrumenten aan beide zijden.

Volvo on Call

Sensus Pro met Volvo On Call is een geïntegreerde hulpdienst met een baanbrekende mobiele app waardoor u continu in contact staat met uw Volvo. Uw auto voorverwarmen met de parkeerverwarming, ont- en vergrendelen van uw portieren en een ritregistratie bijhouden; via uw smartphone kunt u communiceren met uw Volvo waar u ook bent.
Bij noodgevallen kunt u de SOS-knop indrukken, en relevante hulp zal direct onderweg zijn. Wanneer een airbag ontplooit of de voorspanners van de veiligheidsgordels worden geactiveerd tijdens een aanrijding, gaat er automatisch een waarschuwing naar het alarmcentrum van Sensus Pro met Volvo On Call.

Dakboxtassen

De Volvo V60 is een prachtige reisauto, maar de bagageruimte helt niet over wanneer je bijvoorbeeld met het hele gezin op vakantie wilt. Dan is een dakkoffer geen overbodige luxe. Om deze te kunnen plaatsen gebruik je speciaal voor de V60 ontwikkelde lastdragers. Wanneer je deze dakkoffer optimaal wilt beladen zijn er speciale tassenset verkrijgbaar, bestaande uit 4 tassen waaronder één (ook separaat verkrijgbare) tas die precies in de neus van de dakkoffer past.

De motor (D4)

  • 140kw (190pk)
  • Co2 emissie van 101 g/km; 2015: 20% bijtelling
  • 4 cilinder in lijn
  • Twin Turbo Diesel
  • 1.969cc
  • 6 versnellingen handgeschakeld
  • 7,7 seconden van 0 tot 100
  • Topsnelheid van 210km/u

Uitvoering en opties

Hieronder worden de belangrijkste onderdelen van de uitvoering en opties weergegeven.
  • Momentum

    T-Tec/Textiel Tylösand bekleding
    Elektrisch verstelbare lendesteunen voorstoelen
    Automatisch dimmende binnenspiegel met frameless design
    Metalen sierstip in opening bagageruimte
    Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting
    Park Assit achter
    Regensensor
    Chromen raamomlijsting
  • Business Pack Connect

    Sensus navigatie
    Lifetime MapCare
    Inscription lak Ember Black metallic (487)
    Sensus Connect met Premium Audio by Harman Kardon bestaande uit 12 luidsprekers, 5x130 Watt class D versterker, Online diensten, DVD-speler, USB aansluiting en Bluetooth systeem met audiostreaming
  • Intellisafe Pro Line

    Blind Spot Information System (BLIS) met Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid - 603
    Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian & Cyclist Detection en Adaptief Cruise Control (818)
    Driver Alert, Lane Departure systeem en verkeersborden herkenning (RSI) -769
    Adaptief TFT Crystal-instrumentenpaneel met drie instellingen: Elegance, Eco & Performance -584
  • Family Line

    Elektrisch bedienbare kindersloten op achterportieren
    Twee geïntegreerde zittingsverhogers achter
  • Scandinavian Line

    Parkeerverwarming met timer
    Sensus Pro met Volvo On Call
  • Winter Line

    Automatisch dimmende buitenspiegels
    Verlichtingspack 2 met sfeerverlichting in de voorportieren, verlichting vanuit geopende voorportieren, verlichte bekerhouders in de middenconsole, sfeerverlichting achterin en verlichting rechts in bagageruimte
    Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtenverlichting
    Koplampreinigingsinstallatie
  • Opties

    Extra getint glas voor laadruimte en achterportieren (179)
    Digital Audio Broadcasting - DAB+ (501)
    Verwarmbare voorruit (871)
    Verwarmbare ruitensproeierkoppen (602)
Kaarten voor Sensus Navigatie Online handleiding
Dit artikel verscheen 9 jaar geleden voor het eerst. Mocht je onverhoopt een onvolkomenheid zien, neem dan contact met ons op door middel van onderstaande knop.
Mail de redactie