keyboard_arrow_up

Volvo XC70

Volvo komt met de XC70 met het beste uit twee werelden: elektrisch waar het kan en een verbrandingsmotor wanneer het echt nodig is.
 donderdag 28 augustus 3 min. leestijd Volvo Cars

De auto als geruststelling

Er zijn auto’s die je uitdagen, en auto’s die je bevestigen in je keuze. Deze nieuwe plug-in crossover behoort tot die laatste categorie. Hij is ontworpen voor automobilisten die hun mobiliteit willen verduurzamen zonder in te leveren op bereik, comfort of controle. Elektrisch rijden is geschikt voor dagelijkse ritten; de verbrandingsmotor biedt uitkomst voor langere afstanden — bijvoorbeeld voor vakanties naar Zweden, waar het laadnetwerk nog niet overal dekkend is. Geen compromis, maar een doordachte invulling van een concrete behoefte.
Volvo XC70 (foto: Volvo Cars)
De auto is daarom niet bedoeld als technologische revolutie, maar als praktische oplossing. De
drie elektromotoren
Je kunt kiezen voor een long-range versie met één elektromotor op de vooras of de "ultra-long-range AWD" uitvoering met drie elektromotoren van 60kW, 107kW en 156kW. De batterij heeft een vermogen dat oploopt van 21,2 kWh voor de long-range tot 39,6 kWh voor de ultra-long-range. Via een snellaadsysteem wordt de batterij in 23 minuten op te laden tot 80%.
bieden een elektrische actieradius die ruim voldoende is voor woon-werkverkeer. In combinatie met de
benzinemotor
De 1,5 liter benzinemotor heeft vier cilinders en een turbo die een vermogen levert van 120kW.
ontstaat een bereik van meer dan 1.000 kilometer. Daarmee is hij efficiënt; hij helpt je zonder lange stops naar je bestemming, maar is ook betrouwbaar — een lege batterij in een dunbevolkt gebied is immers weinig geruststellend.
Volvo XC70 (foto: Volvo Cars)
“De nieuwe XC70 is een zeer aantrekkelijke keuze voor klanten die willen profiteren van de voordelen van elektrisch rijden, maar nog niet klaar zijn om volledig elektrisch te gaan rijden”, zegt Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars.

Volvo XC70 (foto: Volvo Cars)

Functioneel en verfijnd design

Scandinavisch design staat bekend om zijn eenvoud waarbij de vorm de functie volgt. Dat betekent niet dat het karakter mist. Deze crossover is strak vormgegeven, met heldere lijnen en een gesloten grille die zowel functioneel als esthetisch is. De lichtsignatuur achteraan is herkenbaar en minimalistisch, zonder visuele opsmuk. Het geheel oogt ingetogen, maar zorgvuldig — een ontwerp dat niet schreeuwt, maar overtuigt.
Het Zweedse vlaggetje in de voorstoelen verraad zijn afkomst (foto: Volvo Cars)
Binnenin is het rustig. De gebruikte materialen zijn zacht, het dashboard is overzichtelijk en het infotainmentsysteem is geïntegreerd in een horizontaal scherm van ruim 15 inch. Navigatie, media en instellingen zijn logisch ingedeeld. Voor wie meer wil, is er een augmented reality head-up display beschikbaar. Een extra laag informatie, zonder afleiding.
In een uitschuifbare middenconsole zitten de bekerhouders verstopt (foto: Volvo Cars)

Technologie die ondersteunt

De XC70 beschikt over de gebruikelijke rijhulpsystemen: sensoren, camera’s, radars en een spraakassistent die zonder herhaling werkt. Hij helpt bij parkeren, rijstrookwissels en waarschuwt voor fietsers in de dode hoek. De technologie is aanwezig, maar dringt zich niet op — precies zoals het hoort.
Het interieur met een scherp 12,3" bestuurdersdisplay en een groot vrijstaand 15,4" horizontaal middendisplay (foto: Volvo Cars)

Een auto met een duidelijke positie

De nieuwe XC70
positioneert
De afmetingen zijn 4,815 meter lang, 1,89 meter breed en 1,65 meter hoog. Vergeleken met de V60 is dit de XC70 18,7 cm langer, 2,5 cm breder en 16,6 cm hoger. De wielbasis is 2,895 meter en daarmee nagenoeg gelijk aan die van de V60.
zich tussen de XC60 en EX90 en is nu al te bestellen in China. In Europa volgt hij later. Wie zich oriënteert op een nieuwe auto doet er goed aan dit model mee te nemen in de overweging. Sommige keuzes maak je niet uit haast, maar uit overtuiging. Deze crossover is geen tussenoplossing, geen icoon, geen statement. Hij biedt een helder antwoord op een actuele vraag: hoe rijd ik elektrisch zonder concessies te doen aan bereik, comfort of ontwerp? Dat maakt hem niet alleen relevant, maar ook aantrekkelijk — in vorm en in functie.
Het formaat van de XC60 vergeleken met de V60 (foto: Volvo Cars, bewerkt)
Dit artikel verscheen 2 maanden geleden voor het eerst. De laatste
aanpassingen
Bij aanpassingen moet gedacht worden aan het herstellen van taalfouten, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden en verbroken hyperlinks.
werden 7 dagen geleden doorgevoerd. Mocht je onverhoopt een onvolkomenheid zien, neem dan contact met ons op door middel van onderstaande knop.
Mail de redactie