keyboard_arrow_up

Het Millennium van Stieg Larsson

De Zweedse waker van waarheid en het hart van de Scandinavische onderzoeksjournalistiek
 zondag 14 september 4 min. leestijd
In een tijd waarin de waarheid steeds vaker onder druk staat, is er één tijdschrift dat zich onvermoeibaar inzet voor transparantie, gerechtigheid en het blootleggen van misstanden: Millennium. Wat begon als een bescheiden publicatie in Stockholm is uitgegroeid tot een baken van onderzoeksjournalistiek, geliefd én gevreesd in heel Zweden — en ver daarbuiten.

Over het Tijdschrift

Millennium is een maandelijks onderzoeksjournalistiek tijdschrift dat zich specialiseert in het onthullen van corruptie, machtsmisbruik, financiële fraude en maatschappelijke misstanden. Het blad staat bekend om zijn compromisloze houding tegenover machtige instellingen en individuen, en zijn diepgravende dossiers die vaak maanden van onderzoek vergen.
Het blad is onafhankelijk en wordt gefinancierd door abonnementen, donaties en een klein aantal ethisch geselecteerde adverteerders. Millennium weigert advertenties van multinationals, politieke partijen of bedrijven met een dubieuze reputatie.
  • Oprichtingsjaar: 1982
  • Hoofdkantoor: Stockholm
  • Oplage: Circa 30.000 exemplaren per maand
  • Specialisatie: Onderzoeksjournalistiek, politieke analyse, financiële fraude, mensenrechten
Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) in 2009
Erika Berger (Lena Endre) in 2009

De Redactie

  • Mikael Blomkvist
    Senior Onderzoeksjournalist & Medeoprichter. Zijn scherpe pen, morele kompas en vasthoudendheid hebben het blad meerdere keren gered van juridische en financiële ondergang.
  • Erika Berger
    Hoofdredacteur. Ze combineert journalistieke integriteit met zakelijk inzicht en bewaakt de onafhankelijkheid van het blad.
  • Malin Eriksson
    Cultuur & Maatschappij. Schrijft over gendergelijkheid, migratie, onderwijs en technologie.
  • Christer Malm
    Fotograaf & Lay-out. Zijn beelden zijn rauw, eerlijk en vaak confronterend.
  • Lisbeth Salander
    Freelance Analist & Hacker. Werkt op eigen voorwaarden, vaak in de schaduw, maar met onmiskenbare impact.
Mikael Blomkvist (Daniel Craig) in 2011
Erika Berger (Robin Wright) in 2011
Het redactiekantoor op de hoek van de Götgatan en de Hökens Gata in Stockholm

Interview met Erika Berger

We spreken Erika Berger in haar kantoor aan de Götgatan op het eiland Södermalm in Stockholm.

Erika, wat betekent Millennium voor jou?

Erika: Millennium is meer dan een tijdschrift. Het is een missie. Toen Mikael en ik het blad begonnen, wilden we een platform creëren dat niet buigt voor macht, geld of intimidatie.

Hoe houd je de balans tussen idealisme en realiteit?

Erika: Dat is een dagelijkse worsteling. We krijgen voortdurend te maken met juridische dreigingen, financiële druk en politieke inmenging. Maar ik geloof dat journalistiek pas relevant is als ze durft te schuren.

Je werkt al jaren samen met Mikael Blomkvist. Hoe zou jij die samenwerking omschrijven?

Erika: Mikael en ik hebben een diepe, complexe band. We zijn collega’s, vrienden, geliefden geweest — en soms alles tegelijk. Wat ons bindt is respect.

Op dat moment gaat de deur van het redactiekantoor open. Mikael Blomkvist stapt binnen, een stapel papieren onder zijn arm.

Mikael, hoe zou jij jullie relatie omschrijven?

Mikael: Complex. Maar ook eerlijk. Erika is de enige persoon die mij kan afremmen én aanmoedigen in dezelfde zin. We hebben lief gehad, ruzie gemaakt, samengewerkt, elkaar losgelaten en weer teruggevonden.

Erika: En we delen een obsessie voor de waarheid. Dat bindt ons meer dan wat dan ook.

Mikael: Precies. En als ik dan weer met een dossier kom dat ons in juridische stormen stort, weet ik dat Erika niet alleen de storm trotseert, maar ook de zeilen bijstelt.

Wat is het meest memorabele moment uit je carrière bij Millennium?

Erika: Zonder twijfel de publicatie van het Wennerström-dossier. Het was een keerpunt. We stonden onder enorme druk, Mikael werd publiekelijk aangevallen, en toch hebben we doorgezet.

Mikael: En het bewees dat journalistiek nog steeds het verschil kan maken.

Covers van Millennium

Invloed & Controverses

Millennium heeft meerdere keren de nationale en internationale pers gehaald met onthullingen die leidden tot politieke schandalen, bedrijfsfaillissementen en gerechtelijke vervolgingen. Het blad heeft vijanden gemaakt — van zakenmagnaten tot geheime diensten — maar blijft standvastig in zijn missie: het blootleggen van de waarheid, ongeacht de consequenties.

Stieg Larsson

Het tijdschrift Millennium is ontsproten aan het brein van Stieg Larsson (1954). Voordat hij in 2001 begon met het schrijven van de Millennium-reeks, was hij een politiek activist voor het Kommunistika Arbetareförbundet, de communistische arbeidersbeweging, en fotograaf. Politiek was hij actief als redacteur van het Zweedse trotskistische tijdschrift Fjärde internationalen. In 1977 ging hij werken voor het grootste Zweedse persbureau, Tidningarnas Telegrambyrå (TT), eerst als grafisch kunstenaar, later als journalist en schrijver van korte biografieën. Hij was oprichter van de anti-fascistische Expo-foundation en het daaraan verbonden tijdschrift Expo. Deze organisatie heeft tot doel om racistische en totalitaire denkbeelden en organisaties aan de kaak te stellen.
Het schrijven van de detectiveroman deed hij 's avonds thuis na zijn werk. Op 9 november 2004 stierf Larsson plotseling op vijftigjarige leeftijd aan een hartinfarct. Hij liet drie voltooide maar nog ongepubliceerde manuscripten na. In augustus 2005 verscheen daarvan postuum het eerste deel: 'Mannen die vrouwen haten' ('Män som hatar kvinnor'). In 2006 volgden de twee overige delen: 'De vrouw die met vuur speelde' (Flickan som lekte med elden) en 'Gerechtigheid' (Luftslottet som sprängdes, letterlijk: Het luchtkasteel dat werd opgeblazen).

Villa Överby

In de film "The girl with the Dragon Tatoo" is voor het de villa van Martin Vanger gebruik gemaakt van de door John Robert Nilsson Architecten ontworpen villa Överby. Deze villa is gelegen op de archipel voor de kust van Stockholm. Het is een groot gebouw met een eenvoudig ontwerp en prachtige open ruimtes die het idee van licht te verhogen. Het interieur wordt gedomineerd door de witte kleur en een minimalistische en simplistische ontwerp.
Dit artikel verscheen 12 jaar geleden voor het eerst en werd 4 weken geleden voor het laatst inhoudelijk bijgewerkt. De laatste
aanpassingen
Bij aanpassingen moet gedacht worden aan het herstellen van taalfouten, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden en verbroken hyperlinks.
werden 3 weken geleden doorgevoerd. Mocht je onverhoopt een onvolkomenheid zien, neem dan contact met ons op door middel van onderstaande knop.
Mail de redactie